HOIVAPALVELUIDEN JA KIINTEISTÖTOIMINNAN ASIAKASREKISTERIT tietosuojaseloste
Rekisterinpitäjällä on tietosuoja-asetuksen mukaan velvollisuus informoida selkeällä tavalla rekisteröityjä. Tämä seloste täyttää informointivelvoitteen.
1. Rekisterinpitäjä
Pirkanmaan Senioripalvelut Oy
1603041-5
Tampereen Vanhuspalveluyhdisty ry
0793023-5
Yhteystiedot rekisteriä koskevissa asioissa
Yhteystiedot:
Nuolialantie 46 D
33900 TAMPERE
Hyvinvointi- hoiva- ja asumispalvelut:
Pirkanmaan Senioripalvelut Oy / Tiina Raiski
Nuolialantie 46 D
33900 Tampere
+358 50 593 7969
tiina.raiski@sointusenioripalvelut.fi
Kiinteistö- ja vuokraustoiminta:
Tampereen Vanhuspalveluyhdistys ry / Toiminnanjohtaja Jarkko Auvinen
Nuolialantie 46 D
33900 Tampere
+358 40 062 4816
jarkko.auvinen@sointusenioripalvelut.fi
2. Rekisteröidyt
Ketä rekisterissä on, esim. asiakkaat, potentiaaliset asiakkaat tms.
- Pirkanmaan Senioripalvelut Oy:n asiakkaat
- Tampereen Vanhuspalveluyhdistys ry:n asiakkaat
- Prospektit ja potentiaaliset asiakkaat
3. Rekisterin pitämisen peruste ja käyttötarkoitus
Rekisterin pitämisen peruste:
- Henkilötietoja käsitellään suostumuksen tai oikeutetun edun perusteella.
Henkilötietojen käsittelyn ja rekisterin käyttötarkoitus
Henkilötietoja käsitellään vain ennalta määriteltyihin tarkoituksiin, jotka ovat seuraavat:
- asiakassuhteen perusteella asiakassuhteen hoitamiseen hyvinvointi- hoiva-, hoito- sekä asumis- ja kiinteistö- ja vuokrauspalvelujen tuottamisessa.
- suostumuksen perusteella palveluista tiedottamiseen, toiminnan kehittämiseen.
4. Rekisteriin tallennettavat henkilötiedot
Asiakasrekisteri sisältää seuraavat tiedot:
- yhteystiedot: asiakkaan nimi, henkilötunnus, osoite, puhelinnumero sekä sähköpostiosoite. Lisäksi kirjataan lähiomaisten yhteystiedot ja tiedot mahdollisesta edunvalvojasta.
- asiakkuuden hoito: palvelumaksun määrittämiseen liittyviä tietoja
- sosiaalipalvelujen järjestämiseksi vaadittavat välttämättömät tiedot.
5. Rekisteröidyn oikeudet
Rekisteröidyllä on seuraavat oikeudet, joiden käyttämistä koskevat pyynnöt tulee tehdä osoitteeseen
kati.federley@sointusenioripalvelut.fi
Tarkastusoikeus
Rekisteröity voi tarkistaa tallentamamme henkilötiedot.
Oikeus tietojen oikaisemiseen
Rekisteröity voi pyytää oikaisemaan häntä koskevat virheelliset tai puutteelliset tiedot.
Vastustamisoikeus
Rekisteröity voi vastustaa henkilötietojen käsittelyä, mikäli kokee, että henkilötietoja on käsitelty lainvastaisesti.
Suoramarkkinointikielto
Rekisteröidyllä on oikeus kieltää tietojen käyttäminen suoramarkkinointiin.
Poisto-oikeus
Rekisteröidyllä on oikeus pyytää tietojen poistamista, jos tietojen käsittely ei ole tarpeen. Käsittelemme poistopyynnön, jonka jälkeen joko poistamme tiedot tai ilmoitamme perustellun syyn, miksi tietoja ei voida poistaa.
On huomioitava, että rekisterinpitäjällä voi olla lakisääteinen tai muu oikeus olla poistamatta pyydettyä tietoa. Rekisterinpitäjällä on velvollisuus säilyttää kirjanpitoaineisto Kirjanpitolaissa (luku 2, 10 §) määritellyn ajan (10 vuotta) mukaisesti. Tämän vuoksi kirjanpitoon liittyvää aineistoa ei voida poistaa ennen määräajan umpeutumista.
Suostumuksen peruuttaminen
Jos rekisteröityä koskeva henkilötietojen käsittely perustuu ainoastaan suostumukseen, eikä esim. asiakkuuteen tai jäsenyyteen, voi rekisteröity peruuttaa suostumuksen.
Rekisteröity voi valittaa päätöksestä tietosuojavaltuutetulle
Rekisteröidyllä on oikeus vaatia, että rajoitamme kiistanalaisten tietojen käsittelyä siksi aikaa, kunnes asia saadaan ratkaistua.
Valitusoikeus
Rekisteröidyllä on oikeus tehdä valitus tietosuojavaltuutetulle kantelu, jos hän kokee, että rikomme henkilötietoja käsitellessämme voimassa olevaa tietosuojalainsäädäntöä.
Tietosuojavaltuutetun yhteystiedot: www.tietosuoja.fi/fi/index/yhteystiedot.html
5. Säännönmukaiset tietolähteet
Toimitettavien tietojen tulisi sisältää tiedot tietolähteiden luonteesta (esim. onko kyseessä julkisesti vai yksityisesti ylläpidetty tietolähde, organisaation/toimialan/sektorin tyyppi ja tieto siitä, mistä tieto on peräisin (esim. EU tai ei-EU). Nimenomainen tietolähde tulisi pääsääntöisesti tarjota, jollei se ole mahdotonta.
Asiakastiedot saadaan säännönmukaisesti:
- asiakkaalta itseltään asiakassuhteen syntyessä
- ne syntyvät palvelun aikana asiakkaan tekemistä ilmoituksista tai palvelujen tarpeen arvioinnin yhteydessä
- asiakkaan henkilökohtaisessa käytössä olevan hyvinvointiteknologian keräämä hyvinvointitieto
- asiakkaalta itseltään hänen pyytäessään yhteydenottoa, esim. nettisivujen lomakkeella
6. Säännönmukaiset tietojen luovutukset
Tietoja ei luovuteta yrityksen ulkopuolelle tai sen yhteistyökumppaneiden käyttöön, paitsi sopimusten tai lainsäädännön velvoittaessa. Henkilötietoja ei siirretä Euroopan Unionin ulkopuolelle, ellei se ole yrityksen tai sen yhteistyökumppanin teknisen toteutuksen varmistamiseksi tarpeellista. Rekisteröityneen henkilötiedot hävitetään käyttäjän pyynnöstä, ellei lainsäädäntö, avoimet laskut tai perintätoimet estä tietojen poistamista.
Olemme varmistaneet, että kaikki palveluntarjoajamme noudattavat tietosuojalainsäädäntöä. Käytämme säännönmukaisesti seuraavia palvelutarjoajia:
- Vivago Oy, Raisoft Oy, Elmo Oy, Accountor Rovaniemi, Fastroi Oy
7. Käsittelyn kesto
- Henkilötietoja käsitellään pääsääntöisesti niin kauan, kuin asiakkuus on voimassa. Asiakirjoilla on erilaisia säilytysaikoja. Tietojen säilyttämisessä noudatetaan lainsäädännön velvoittamia tietojen säilytysaikoja ja tietojen säilytystä ja hävittämistä ohjataan rekisterinpitäjän arkistointiohjeistuksella.
- Lähitoritoiminnan kuukausiohjelman tilaajatiedot voi poistaa jokaisessa lähettämässämme kuukausiohjelma-sähköpostissa olevan linkin kautta.
8. Henkilötietojen käsittelijät
Rekisterinpitäjä ja tämän työntekijät käsittelevät henkilötietoja. Jokainen käyttäjä hyväksyy ”Tietojen ja tietojärjestelmien käyttöä ja salassapitoa koskevan sitoumuksen” ennen käyttöoikeuksien saamista. Pääsy henkilötietoihin on vain siinä laajuudessa kuin työtehtävät edellyttävät.
Voimme myös ulkoistaa henkilötietojen käsittelyn osittain kolmannelle osapuolelle, jolloin takaamme sopimusjärjestelyin, että henkilötietoja käsitellään voimassa olevan tietosuojalainsäädännön mukaisesti ja muutoin asianmukaisesti.
9. Tietojen siirto EU:n ulkopuolelle
Henkilötietoja ei siirretä Euroopan Unionin ulkopuolelle, ellei se ole yrityksen tai sen yhteistyökumppanin teknisen toteutuksen varmistamiseksi tarpeellista.
10. Automaattinen päätöksenteko ja profilointi
Asumispalvelujen asiakkailla on käytössään fysiologisia hyvinvointitietoja keräävä hyvinvointikello ja siihen järjestelmä (Vivago): Vivago-järjestelmä mittaa käyttäjän aktiivisuutta, liikettä, unen määrää sekä laatua. Automaattiset muistutukset ja hälytykset merkittävistä voinnin muutoksista auttavat hoitohenkilöstöä reagoimaan nopeasti ja suuntaamaan resurssit niitä tarvitseville.